Dyrholdsopgave - D+E - Kaniner

Dokumentation og formidling

13. Beskriv hvordan i vil formidle udviklingen i dyrholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte?

- formidle udviklingen ved at undersøge og observere kaninerne sammen med børnene

- formidle gennem billeder/video samt beskrivelse i bloggen

- stille åbne spørgsmål og opretholde dialogen, omkring den viden jeg har forsøgt at formidle

- løbende forsøge at understøtte og viderebygge deres viden i forbindelse med kaninerne

- Spørge lærerne/pædagogerne på fjordskolen, om de har set en effekt hos børnene, ved at vi har været på besøg? snakker de om kaniner, evt. forløb om kaniner mm.

- Gennem erfaringer vil børnene lettere lære og huske noget om hvordan man håndterer dyr.

14. Hvordan stilladser læreprocessen? (piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller m.m.) 

- gennem piktogrammer, hvor de kan få visualiseret hvad der vil ske og hvordan aktiviteten vil forløbe. 

- Vendespil med kaninens forskellige kropsdele

- Pixie - hvor man kan tage billede af de enkelte kropsdele på en kanin og skrive med ord hvad det er for en kropdel. Her er det visuelt pog pixien kan hænge over kaninburet for eksempel så børnene kan have den med i samspil mellem hinanden og kaninen. 

15. Hvilken ny viden fik du selv gennem arbejdet med dyrholdet?

- nye viden om kaninerne, selvom jeg har haft kaninen i 2 år. 

- at kaniner har to slags afføring, den almindelige og blindtarms afføring, som de spiser igen, da den indeholder store mængder proteiner og vitaminer. 

16. Hvilke etiske spørgsmål giver dyrholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med?

- Hvor vidt kaninerne er i stand til at kunne rumme så mange børn omkring den

- vil kaninerne gemme sig og være bange eller udvise frygt for børnene

17. Hvilke perspektiver tænker i jeres dyrhold har (almen dannelse, den åbne skole...)?

- Naturdannelsens fem elementer

- Forståelse dyr og naturens fænomener

- Almen dannelse, gennem håndtering af kaniner og fodring. (Ejbye - Ernst, N. & Stockholm, D. 2015, s. 71)

18. Hvilke gode oplevelser gav dyrholdet anledning til?

- At lære kaninerne bedre at kende, gennem nye viden og erfaringer. 

- Styrket min relation til mine kaniner, gjort mig modigere i at håndtere dem gennem leg mm.

- At kaninerne kan bruges til mere en bare et kæledyr i hjemmet, men også til aktiviteter og udvikle andre børns personlige kompetencer og almen dannelse.


Litteratur:

- Ejbye - Ernst, N. & Stockholm, D. (2015) Naturfaglig dannelse. I:Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis (s. 71-73). Hans Reitzels Forlag.

Kommentarer

  1. Hej Huda, det ser rigtig fint ud med dine overvejelser, og godt at du kobler til faglige begreber som naturdannelse og almendannelse. Det er jo blandt andet her du kan udvikle gode naturfaglige argumenter for at inddrage kaninen i pædagogiske praksis. Overvej på længere sigt hvordan du kan udfolde det lidt mere. Overvej f.eks. hvilke af de 5 elementer i naturdannelsen du synes at kaninhold understøtter og hvordan du kan argumentere for at kaninhold styrker den almene naturfaglige dannelse. vh ib

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Opgave 1 - Udviklingsprojekt

Logbog - plantehold

Tormaj Strand