Opgave 1 - Udviklingsprojekt

 Opgave 1 - Udviklingsprojekt

1. Undring/problemstilling - Hvad er det der skal arbejdes med og forandres eller udvikles?
Redegør for hvilke didaktiske og pædagogiske metoder i vil anvende i udvikling af den pædagogiske praksis.

Motorik Børnehuset
- Jeg undrer mig over, at børnehavens udeareal, blot bliver brugt til at sjov og lege. Den bliver ikke benyttet til naturfaglige aktiviteter, hvilket jeg derfor gerne vil arbejde på at gennem naturfaglige aktiviteter, skabe et nyt læringsmiljø for børnene hvor de har mulighed for at være en aktiv del af deres egen læring. 
Jeg vil her anvende SMTTE model og aktionslæringsmodellen. 

2.a. Viden - beskrivelse af jeres undersøgelses spørgsmål (Hvad vil i gerne blive klogere på?)
Herunder begrunde hvorfor det er interessant. Hvilken viden findes der omkring temaet og hvilken viden er det relevant for jer at have?
Anvend de søgeværktøjer i bliver introdukserede til på bibliotekskurset.

- Hvad gør naturen ved trivsel, udvikling og læring?
- Hvordan bruger pædagogerne uderummet i deres daglig pædagogisk praksis?
- Hvad gør pædagogerne, for at inddrage naturfaglige aktiviteter i deres dagligdag?

Jeg finder det her interessant at undersøge hvordan pædagogerne bruger uderummet i deres daglig dag, og hvor tit den bliver brugt. Hvad gør de for at støtte og udvikle børnenes trivsel i naturen og kan vi flytte deres pædagogiske rutiner ud i naturen.

En ting der satte mine undring i gang, er at der ikke findes nogen undersøgelser der belyser, om oplevelser og leg i naturen betyder en øget naturforståelse/bevidstged om natur- og miljøforhold. Dog tyder den nye forskning på at pædagogers kommunikation om naturen har en stor betydning for børns viden og interesse for naturen. Derudover viser forskningen at pædagoger ofte understøtter børns intuitive hverdagsforestillinger om natur og naturfænomener (Ejbye-Ernst, 2012, Thulin, 2011).
 

Den styrkede pædagogiske læreplan, kan her også inddrages, hvor der kan arbejdes med og omkring alle områder i naturen. Natur ligger på forskellige måder op til fx at arbejde med sprog, motorikken, den alsidige personlige udvikling og generelt alle læreplanstemaerne (Socialministeriet, 2018, Den styrkede pædagogiske læreplan - rammer og indhold)

2.b. Videns indsamling - indsamling af empiri.
Redegøre for hvilket undersøgelsesdesign (iagttagelse, videoanalyse, forskelligt dokumentationsmateriale, interview mm.) I anvender og hvordan empirien indsamles - begrundet ud fra videnskabelig teori og metode.

Jeg vil benytte mig af iagttagelser og observationer, hvor jeg ved at observere hvor børnene leger meget og bruger meget tid på ude i uderummet. Derudover vil jeg tage video og billeder undervejs gennem forløbet, ved indsamling af samtykke underskrifter fra forældrene for at dokumentere forløbet løbende. 
For at få forældrene og pædagogerne inddraget i udviklingsprojektet, vil jeg gøre brug af spørgeskemaer, hvor jeg vil undersøge hvilke forestillinger forældrene har om børnenes tid i naturen, og personalets egne oplevelser, erfaringer og ideer til ændringer. Når jeg er i gang med projektet, vil jeg løbende lave iagttagelser for at se om jeg er på den rette vej, om noget skal justeres, laves nye tiltag og igennem dette formidle viden til pædagogerne på stedet for at hjælpe dem med at overtage og skabe en varig implementering.

Litteratur:


Ejbye-Ernst, N. & Stockholm, D. (2015). Natur og udeliv, systime




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Logbog - plantehold

Tormaj Strand