Dyrholdsopgave C - Kaniner

Pædagogiske aktiviteter (Udefestival)

10. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer). Inddrag pædagogisk-didaktiske litteratur - brug grundbogen.

SMTTE-model: (Clausen & Hygum, 2015), s. 567-570)

Sammenhængen: Med naturen og dens fænomener, kan børnene have mulighed for at udfolde sig, samt udforske naturens egenskaber. Dyrholdet kan være med til at understøtte børnene i deres naturfaglig dannelse, hvor de kan observere, undersøge og eksperimentere med naturfænomenerne. 


Mål: Målet med dette forløb, er styrke børnenes almene dannelse (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 68), samt kenskab til kaninerne. Styrke udviklingen af deres handlekompetencer, gennem erfaring med deltagelse, medansvar, fællesskab og omsorg. Styrke børnenes personlige kompetencer i natur og udeliv, ved at at være i tæt kontakt med et dyr, i berøring med dyret og fodre den (oplevesen af at flytte grænser og mestring)


Tegn: At børnene er nysgerrige og interesserede i kaninerne, ved at de snakker sammen omkring dyrene, både børnene imellem og til deres forældre. At børnene deltager aktivt i forløbet og udviser interesse for at deltage i pasning og fodring af kaninerne.


Tiltag: Her vil jeg gøre brug af de naturvidenskabelige kompetencer, hvor jeg vil udvælge nogle af dem i aktiviteten (Østergaard, 2015, s. 183):
- Observere
- Undersøge
- Opstille hypoteser
- kommunikere
- Stille spørgsmål
- Konstruere
- Drage konklusioner


Evaluering: Der evalueres ifm. at aktiviteten er gennemført

Teori bag min valg af tiltag og fremgangsmåde af aktiviteten
Vidensformer: Jeg vil bruge nogle af vidensformerne(Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 61)
Analog viden - børnene iagttager og sanser fx ved at røre kaninen eller kaninpelsen som jeg har medbragt.
Dialogisk viden - Børnene fortæller og fortolker deres egne observationer, erfaringer
Kropslig viden - hvad børnene opnår, når de har været i rerøring med kaninen og gættet på hvad kaninen spiser, evt. fodre den.

NUZO - Barnets nærmeste udviklingszone: Jeg vil bruge teorien, NUZO med afsæt i indledende spørgsmål, danne mig et indtryk af hvad eleverne har af viden i forvejen og kendskab til gnaver og ud fra det billede jeg får dannet mig vil jeg undervise og fremvise de materialer jeg har medbragt for at få det bedste udbytte af deres indlæring og vejledning under forløbet. På denne måde vil jeg skabe en stilladsering når jeg spørger eleverne med ledende spørgsmål ud fra det som børnene byder ind med undervejs i aktiviteten. Under forløbet vil jeg være bevidst og opmærksom på at bruge så meget tid som muligt på de aktiviteter jeg fornemmer skaber nysgerrighed og interesse for eleverne.

11. Afprøv og dokumenter jeres pædagogiske aktiviteter. Husk at sammentænke aktiviteterne med jeres mål.
Der vil blive dokumenteret via billeder og noter på dagen, efter vi har afprøvet aktiviteterne med børnene på Fjordskolen.


12. Beskriv pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.)
Vi som pædagoger er ansvarlige for en aktivitet, dog kan dette gøres ved at uddelegere ansvarsopgaver eller praktisk opgaver ifm. pasning af dyret. Eleverne fra Fjordsskolen vil være i stand til at kunne inddrages i pasningen af kaninerne, hvor deres ansvarsopgave vil gå ud på at fodre og sørge for at kaninerne har det godt. Dette kan de endda gøre sammen med deres forældre. Mit ansvar som pædagog er anskaffelse af kaninerne, og have organiseret en plan for hver dag, hvor jeg kunne kigge ud til kaninerne sammen med eleverne og evaluere på om kaninerne har det godt eller om der er sket en ændring i kaninerne adfærd/udvikling. En anden evaluering kunne være baseret å elevens oplevelse af at være dyrpasser, da jeg undervejs i forløbet vil fokusere på at vise eleven tillid og støtte til opgaven.
En god idé vil være at tale med eleven om hvor kaninerne skal hen efter forløbets afslutning, så de psykisk og mentalt kan være forberedte på om de skal aflives, gives væk eller beholdes. 

Litteratur:
Fjordskolen (aula.dk) 
6.5 Pædagogens rolle som relationsskaber og sprogformidler i sprogmiljøet | Pædagogik – introduktion til pædagogens grundfaglighed (systime.dk)
Ernst, Niels Ejbye og Stokholm, Dorte "Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis", 2015. Hans Reitzels Forlag


Kommentarer

  1. Du er kommet fint i gang - brug gerne din grundbog til at underbygge dine argumenter / overvejelser. Dine mål for aktiviteten skal være naturfaglige således at dit forløb kan bruges til prøven (fokus på relationsdannelse er ikke relevant i denne sammenhæng).

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Opgave 1 - Udviklingsprojekt

Logbog - plantehold

Tormaj Strand