Aktivitet 3 - Svampejagt

 

Svampejagt aktivitet

Svampejagt

Planlægning

Appen: Seek

Dolke

Lup

Brænde


På vores første besøg i biotoppen, observerede vi en del svampe i området, hvilket vi mener er interessant at undersøge yderligere. Derfor har vi planlagt en 4 aktivitet, med henblik på svampejagt.

Planlægning:
Vi startede med at planlægge hvordan vi vil gennemføre svampejagt og hvilken redskaber-/teknikker skulle vi bruge. Vi fik hentet appen ”Seek” på vores telefoner for at afprøve appen inden børnene kunne komme til.

Målgruppen for denne aktivitet, vil være børnehavebørn i aldersgruppen 4-6-årige. 

SMTTE-model:

S: Mange børn har ingen kendskab til svampe og hvilke svampe må man spise og hvilken skal man holde sig fra. Det er her vi vil styre børnenes analoge viden for netop at støtte deres erkendelse og hukommelse.

M: Målet med aktiviteten er at udvide børnenes viden omkring hvilke svampe er giftige og hvordan de forskellige svampe ser ud.

T: Vi vil tage ud i skoven, hvor vi kan gå på jagt efter svampe. Der indsamles forskellige svampe og her bruger vi app’en “Seek”, til at kategorisere svampene.

T: Tegn på læring er at børnene kan kende forskel på giftige og ikke giftige svampe, og at de gennem det analoge vidensform, styrker deres hukommelse.

E: Evalueringen vil ske undervejs gennem aktiviteten.


Gennemførelse af aktivitet:
Ude i skoven går vi gennem forskellige vegetation: granskov, sump og løvskov. For at finde et godt sted hvor vi kunne finde nogle svampe, kiggede vi efter svampe på jorden og på løse og levende træer. Vi finder et område og her bliver børnene delt i små grupper, hvor hver gruppe har en ipad med og downloadet app’en “seek”. Via denne app kan vi få adgang til nøjagtige, lokaliserede identifikation forslag på svampe og andre planter og insekter i naturen. Børnene formåede at finde en del svampe, men for at gennemføre vores aktivitet tog vi billede af svampen og prøvede at finde svampens art og beskrivelse. Det var ikke alle svampe den kunne finde den præcise art til, dog hvilken slægt eller familie svampen tilhører. Vi fik taget nogle svampe op i hånden og kiggede nærmere på den samt duftede til dem, netop for at fremvise at vi her brugte den analoge viden sammen med børnene. Turen vil ikke være mulig at gennemføre, hvis det havde været en gennemlæsning af en folder, da børnene vil gå fortabt og ikke rigtig kan se svampen foran sig. Under svampejagten, får børnene dannet sig kropslig viden, idet de går rundt med fornemmelsen for hvor svampene gror og hvordan svampen vokser osv.




Piaget beskriver børnenes læringsproces, med adaptionsprocesser. Børnene lærer om svampe og danner gennem akkomodation et nyt skema. Når der i skemaet kommer nye arter, er der tale om assimilation. Børnenes læring foregår dermed også i samspil med pædagogen og de andre børn. Da vi pædagoger har en større viden om de naturfænomener vi undersøger, er det vigtigt at vi tænker på måden vi iscenesætter turen på og hvilken vidensform vi vælger at tage udgangspunkt i. 

Litteratur: Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv: kapitel 2 og 3 (Læring i naturen + vidensformer og hukommelse)

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Dyrholdsopgave B - Kaniner

Logbog - plantehold

Aktivitet 2 - Bålmad