Dyrholdsopgave A - Kaniner

Dyrholdsopgave

Mål for dyrholdet
1. Vælg en bruger/borger gruppe
- Jeg har valgt at arbejde med børnehavebørn i aldersgruppen, 3-6 årige. 

Hvilke behov skal/kan et dyrhold tilgodese? Inddrag den læste litteratur.
2. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte?
- at børnene lærer at blive ansvarsbevidst. - Fremme børnenes forståelse for dyrenes behov og dens levevilkår. - Flytte børnenes grænser i forhold til kaninen såsom holde den. - Under forløbet vil jeg styrke børnenes handlekompetencer, med udgangspunkt i at understøtte børnenes interesser i forhold til naturen samt forvaltningen af dyr. (Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. 2015)

3. Hvordan skal dyrholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder?
Kaninerne placeres i et bur der kan flyttes rundt på græsplænen, så det er i børnehøjde. Buret skal være enkelt og let at overskue og alle redskaber skal have en fast placering. Man kan med fordel lave en skema med billeder/piktogrammer over hvad de skal gøre for og med dyrene. Der vil hver uge være to børn som sammen er ansvarlige for at fodre kaninerne og mugge ud. Vi er sammen om, at plante f.eks. gulerødder og salat, som foder til dem. På gåture plukker vi mælkebøtter, osv.

4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyrholdet give anledning til at introducere/bearbejde?
- lære børnene hvad fødekæde betyder, og hvordan det foregår i forhold til kaniner og naturen.
- Børnene får en forståelse for rovdyr og planteædere.
- de naturfaglige læringsfaser (opdagelsesfasen, undersøgelsesfasen og refleksionsfasen).
- Naturvidenskabelige kompetencer (Ejbye-Ernst, N. & Stockholm, D. 2015) 1. Observere, undersøge, kommunikere, opstille hypoteser, stille spørgsmål.
5. Hvilke tegn på læring, vil vi kigge efter?
I forløbet vil vi som pædagoger gå forrest, men jo længere hen vi er i forløbet, ønsker vi at se ændring i pædagogens positionering. I forhold til at lære børnene at være mere ansvarsbevidste, vil jeg kunne se en udvikling, ved at de selv tager initiativ til at age og passe på kaninerne, og det bliver synligt at de tænker på dyrene, samt have forståelse for deres behov og levevilkår. Jeg ønsker at se børnene tale med hinanden omkring dyrene, og dermed spørge indtil enkelte og simple begreber der associerer med ordet "kaniner", for netop at se på om der er sket en forøgelse i disse begreber.


Litteratur:

- Ejbye-Ernst, N. & Stockholm, D. (2015). Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis. Hans Reitzels Forlag, Systime


Kommentarer

  1. Hejsa - prøv at læse opgaveformuleringen igen - opgave B:
    Pkt. 6 du skal sætte dig ind behov og adfærd og beskrive: Føde (hvad, hvordan, hvor ofte). Rede- / skjulemuligheder, klima, sociale muligheder (flokdyr?), dag- eller nataktive?, formering / årscyklus, rengøring osv. osv. Du skal bruge faglitteratur om kaniner, som du henviser til.
    Pkt. 7 Beskriv burets indretning og en tegning / skitse som både indtænker dyrenes behov og brugernes oplevelses- og læringsmuligheder.
    Pkt. 8. Kredsløb: Tegn kredsløbet i dit dyrehold (økosystem).
    9. Før logbog over udviklingen i dyreholdet på her på bloggen.

    God arbejdslyst!
    Ib & Ida

    SvarSlet
  2. PS: Husk kun at bruge egne fotos (ikke fotos fra nettet)

    SvarSlet
  3. Hej igen igen - opdager at der ligger to opgave B - og i den næste besvarer du noget af det jeg mangler.... så se mine kommentarer dér

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Dyrholdsopgave B - Kaniner

Logbog - plantehold

Aktivitet 2 - Bålmad